18. aug, 2016

Text

Dag ett

Efter att vi hämtat upp Robert Karlman våran chaufför så åker vi mot Abisko. Ja Abisko var ju tänkt att bli start punkt för min vandring, men när vi svänger in i Abisko och jag står och tankar bilen känns det inte som nått bra alternativ.

Öppnar dörren tittar på Robert, du spelar den nån roll om vi kör en bit till här vill jag inte starta. Han ser lite storögd på mig, nä kör du. Okej hoppar in i bilen och kör iväg. Passerar Björkliden duger inte närmar oss en ganska bra startpunkt, tills ja får se ett gäng försvinna med några mountainbikes in i terrängen då är det kört.

Ja kör vidare, vi är snart i Norge bli jag upplyst om, och samtidigt får jag se Vassijaure station, inte en människa kan jag se. Här blir det bra sen svänger jag in till stationshuset. Redan här känner jag att det som ja tidigare har sagt om trolig väg är nog rätt så kört.

Efter några kort så vandrar vi i väg, kartorna ligger fortfarande i sina plastfodral. Vi går ett tag sen blir det några korta filmpauser och så går nu den första dagen. På eftermiddagen är det dax att kolla vart vi egentlig är på väg.

Tydligen åt rätt håll konstaterar Roland i en exakt spikrak kurs mot vad vi tidigare pratat om, men så bra då tyckte ja ;-). Efter några timmar till stannar vi för kvällen.

Dag 2

Vi fortsätter våran vandring med lite filmpauser då och då, efter halva dagen blir det tack och hej. Vi har en snabb genomgång om var jag möjligen kommer att ta vägen, sen skiljs vår vägar. Och kartan ligger fortfarande i sitt plastfodral.

Nu har ja en plan, som spricker efter ett par timmar, upptäcker en gammal led så då viker jag iväg efter den. Vandrar iväg efter en dal som leder mig i exakt motsatt rättning som den som var sagt och tänkt, men kul har jag hittar en massa intressanta platser.

Närmar mig sen eftermiddag och inser att jag egentligen kommer att hamna rätt nära Abisko om jag inte viker iväg västerut, mitt första stora vad. Viker ner mot något som närmast kan betraktas som en älv. Kommer lite snabbt över en kulle där två tält är uppsatta. Blir ett kort samtal med dom två paren, där ja förklarar att min väg går rakt över där dom har tänkt fiska.

jag ser deras tvivel i ögonen, men snabbt på med vadar-skorna och sen bär det iväg över älven, strömt men inga större bekymmer. Nu är siktet inställt på en västlig riktning. Efter att jag kommit upp på tusen meter ungefär slår jag läger.

Dag 3

Idag är målsättningen att hela dagen ska genomföras som min senaste plan den som blev till för någon timme sedan. Sagt och gjort kasta en slö blick på kartan och så börjar min vandring. Allt går efter plan till lunch , av en händelse får jag syn på ett litet rös.

Då var det dax igen kollar i linje med röset och får syn på nästa markering, och här bar det iväg igen men den här gången faktiskt någorlunda i rätt riktning. Efter några timmar får jag syn på stolparna från några rejäla lappkåtor. Ett självklarhet att jag måste ta den omvägen så dit ska jag.

Har än inte kollat vad platsen heter men välanvänd med rätt många byggnader, och även väg för fyrhjulingar fans det där, efter det besöket åker kartfan fram nu ska jag dit det var tänkt! .

Ner genom en dal där blomsterprakten var helt sagolik upp på en led och fokus på Unna Allakas Fjällstuga. Nog var det väl fan om ja inte ska lyckas passera den platsen för att senare vända österut igen, och det gick vägen stannar några minuter och faktiskt träffar en trevlig stugvärd som drömmer om att vandra i Arjeplogsfjällen.

Drar iväg efter en led några timmar för att senare slå läger. Har nu kryssat fram dom första tre dagarna, nu måste jag göra ett allvarligt försök, nu ska planer hållas dag fyra.

Dag fyra

Vaknar till en helt fantastisk utsikt och i närheten av en led, så nu blir det led vandring några timmar .Kommer så småningom ner till Alesjaure stugorna , som jag passera så fort jag bara kan. Fortsätter vidare efter leden 3-4 km sen viker jag iväg upp mot unna visstasvagge. En stenig väg.

Jag gillar faktiskt att gå i den här typen av terräng, har lätt att gå i stenskravel. Och här får jag verkligen stenskravel så det håller. Hittar faktiskt en hel del intressanta saker även här. Jag tror dom flesta går rätt nära sjön som går genom dalen. Den vägen tog inte ja, nåväl kommer så småningom fram så jag ser ner mot Visstasvagge. Kan väl säga som så inte min väg milt uttryckt. Så jag håller mig högt upp mot Glaciärer med siktet inställt på räitavagge och Nallo-stugan som jag har tänkt passera nästa dag. Men nu går jag upp mot en Glaciär för att övernatta.

Nu har jag en tro på en mer strukturerad vandring, jag känner mig inte tillräckligt väl kommer det att visa sig. Dom närmaste fyra dagarna kommer överraska även jag med sina snabba vändningar och oväntade beslut tagna impulsivt där kartor inte haft mycket att säga till om